Cena Quinoy plně odpovídá její výjimečné nutriční hodnotě

Quinoa je velmi výživná a zdravá bezlepková obilovina a dováží se k nám zpravidla z Jižní Ameriky, kde je pěstována v BIO kvalitě na nevyčerpané zemědělské půdě. Je po ní obrovská poptávka a někteří pěstitelé v jiných částech světa se ji snaží rovněž zařadit mezi běžný sortiment. Proč se o ní lidé začali v poslední době zajímat?

quinoa s cibulkou

Především se velmi rychle šíří informace zveřejněná Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku NASA, která uvádí, že jde o jednu z mála přírodních surovin, pokrývajících téměř veškeré podstatné živiny pro přežití. Zároveň je velmi lehce stravitelná, snadno se připravuje a mohou ji konzumovat bez obav diabetici, starší lidé i děti, nemocní i rekonvalescenti. Máte-li v plánu Quinou vyzkoušet a dosud jste se s ní nesetkali, můžeme vám ji vřele doporučit.

Jak správně připravovat Quinou

Jedinou její nevýhodou je vyšší obsah saponinů, které způsobují nahořklou chuť. Těch se však snadno zbavíte spařením obilniny horkou vodou. Ještě předtím ji však nechte namočenou ve vlažné vodě, nejlépe na dvě až tři hodiny, tím se zbaví antinutričních látek a kyseliny fytové a bude lépe stravitelná. Vodu po namáčení slijte a vařte ji v nové vodě v poměru na jeden díl obilniny dva díly vody. Doba varu na mírném plameni (bez míchání) je přibližně čtvrt hodiny, vhodné je ještě před vařením Quinou osolit.

vařená quinoa

Výhodou Quinoy je neutrální chuťový vjem a lze ji tedy dochutit na sladko jako dezertní pokrm, anebo ji využít coby přílohu k luštěninám či masovým pokrmům. Může se přidávat jako zavářka do polévek a výborně se hodí k různým omáčkám, podobně jako rýže nebo jáhly.

Quinoy cena je o něco vyšší, než u běžných celozrnných obilovin, odpovídá však její nutriční hodnotě a byla by škoda ji z vašeho jídelníčku vyřadit. Zaslouží si více pozornosti už jen proto, že je velmi vydatná a výživná, neobsahuje lepek a má nízký glykemický index.